Das Filmforum der HBK präsentiert im Sommersemester 2016:

   

 

Montag | 30.05.16 | 19:00 h

15 minutes of frames
KurzfilmProgramm: Zeit - filmisch

Das hier vorgestellte Programm fokussiert auf die Essenz des Films und insbesondere die Essenz des Experimentalfilms: es geht um Zeit (per se) und um das Betrachten von Zeit (im Kino). Die Chronofotografie Muybridges (1878) hat das 'Erlebnis Zeit' erst sichtbar gemacht – das genaue Betrachten von dem, was passiert, wurde so erst möglich. Der experimentelle Film guckt noch genauer hin, und analysiert, was zwischen den Bildern passiert, bzw. den filmischen Apparatus selbst. Konsequenterweise wird hierbei oft mit found footage Material aus der über hundertjährigen Filmgeschichte gearbeitet, aber es gibt auch junge, technische Inventionen, die Zeit neu und anders erlebbar machen. Film / experimentell gemacht, kann uns einen ganz neuen Begriff von Zeit liefern: Zeit / anders gedacht. (MB)

 

     
   

 

Filmprogramm (74 min):

Eadweard Muybridge – The Horse in Motion | 0:15 min (loop) | 1878 | internet (serielle Fotografie) || Kingston Museum – Muybridge's Zoopraxiscope | 4:00 min | 2014 | internet (HD 16:9) || Hans Richter – Rhythmus 21 | 2 min | 1921 | 16mm (35mm) || Carsten Knoop – Miezen - Projector's Cut | 3 min | 1991 | digifile (35mm) || Michael Snow – WVLNT (Wavelength For Those Who Don't Have the Time) | 15 min | 2003 | DVD || Martin Arnold – Pièce Touchée | 16 min | 1989 | 16mm || Tim Macmillan – Early Work 1980–1994 | 4:12 min | 2010 | internet (TimeSlice) || Volker Schreiner – Counter | 6:30 min | 2004 | digifile (BetaSP) || Christoph Giradet – 60 Seconds (Analog) | 1 min | 2002 | DV (Installationsloop für Monitor) || Christian Marclay – The Clock | 7:15 min (Ausschnitt aus 24h) | 2010 | internet (found footage) || Nikolaus Eckhard – RaumZeitHund | 6 min | 2010 | Bluray (35mm) || cylixe – Blank | 12:05 min | 2011 | digifile (HD 16:9)



Eadweard Muybridge – The Horse in Motion
0:15 min (loop) | 1878 | internet (serielle Fotografie) | bw | silent | US
Kingston Museum – Muybridge's Zoopraxiscope
4:00 min | 2014 | internet (HD 16:9) | col | sound (OVen) | UK
This Race Horse was the first Film ever, filmed in 1878 by Edward Muybridge.
Eadweard J. Muybridge (pronounced /ˌɛdwərd ˈmaɪbrɪdʒ/; 9 April 1830 -- 8 May 1904) was an English photographer who spent much of his life in the United States. He is known for his pioneering work on animal locomotion which used multiple cameras to capture motion, and his zoopraxiscope, a device for projecting motion pictures that pre-dated the flexible perforated film strip.
By 1878, Muybridge had successfully photographed a horse in fast motion. This series of photos taken in Palo Alto, California, is called Sallie Gardner at a Gallop or The Horse in Motion, and shows that the hooves do all leave the ground — although not with the legs fully extended forward and back, as contemporary illustrators tended to imagine, but rather at the moment when all the hooves are tucked under the horse as it switches from "pushing" with the back legs to "pulling" with the front legs. This series of photos stands as one of the earliest forms of videography. (https://www.youtube.com/watch?v=IEqccPhsqgA)


Hans Richter - Rhythmus 21
2 min | 1921 | 16mm (35mm) | bw | sound (nodialog) | DE
Ab 1919 arbeitete Richter zusammen mit dem Maler Viking Eggeling an der Entwicklung von “Rollenbildern”, die sukzessive Entwicklungsformen abstrakter Kompositionen von Linien und flächen festhielten. Sie versuchten, diese Bilder mit dem Ziel einer neuen Wahrnehmung in Bewegung zu versetzen und gelangten auf diesem Wege zur Kinematographie. Mit Hilfe der Filmgesellschaft UFA, die den Künstlern ihr Trickfilmatelier zur Verfügung stellte, übertrugen sie die Entwürfe ihrer Rollenbilder auf Film. RHYTHMUS 21 besteht nur aus bewegten abstrakten Formen – Quadrate, Rechtecke und Linien). Zusammen mit Eggelings Diagonalsymphonie waren es die ersten Experimente dieser Art in der Geschichte des Films. (films.arsenal-berlin.de)

Carsten Knoop – Miezen - Projector's Cut
3 min | 1991 | digifile (35mm) | col | sound (nodialog) | DE
4770 pictures in 90 meters. 1192 cuts in 3 minutes. 15 years on the job. Now all other projectionists are about to shiver.

Michael Snow – WVLNT (Wavelength For Those Who Don't Have the Time)
15 min | 2003 | DVD (MiniDV?) | col | sound | OVen | CA
Oft wurde Michael Snow aufgefordert, WAVELENGTH als Video oder DVD herauszubringen, auch, um ihn ausserhalb des Kinos vorführen zu können. WVLNT (Wavelength For Those Who Don't Have The Time) lautet nach mehr als 30 Jahren Snows Antwort in Form einer DVD, mit der er die „Zerstörung“ seines einflussreichsten Films selbst vornahm. Snow teilte die 45 Minuten Film in drei Teile, legte sie übereinander und schaffte ein eigenständiges Werk sowie einen Anstoß, Präsentationsweisen von Experimentalfilm unter heutigen Bedingungen neu zu (be)denken. (films.arsenal-berlin.de)

Martin Arnold - Pièce Touchée
16 min | 1989 | 16mm | bw | sound (nodialog) | AT
Arnold´s original material is a piece of “found-footage” from the 50ies. 18 seconds long and very typical for the period. A quiet take: a living room, a woman in an arm-chair. Her husband opens the door, kisses her, then moves out of the picture accompanied by a disturbing pan, his wife follows him. In Arnold´s film the sequence takes 16 minutes. Frame by frame, it becomes an exiting tango of movements.
But pièce touchée is more than just a matter of forms. The reflections, distortions and delays it displays challenge Hollywood´s stable system of space and time. (Alexander Horwath)


Tim Macmillan - Early Work 1980 - 1994
4:12 min | ~2010 | internet (TimeSlice) | col | sound | UK
The ‘Time-Slice’ camera was first devised in 1980 by Tim Macmillan at Bath Academy of Art during his BA. Fine Arts degree course. Originally a painter, Macmillan was interested in combining Cubist theory with contemporary technology. Initially using hand-made photographic emulsions and photo grams, he went on to create a series of cameras creating multiple viewpoints of a space which were then collaged together. The multiple camera concept then made a lateral leap to being applied to cine film. The first camera involved a length of 16mm film negative, clear Perspex spacers providing a focal length and a strip of opaque 16mm cine magnetic tape with a pinhole drilled into each frame. A simple shutter over the magnetic tape then provided the means of exposure. The result was a tracking shot through a space. The profound revelation was that while the viewer experienced a move through space, time was frozen. A paradox! The effect is also known as ‘temps mort’ (dead time) & ‘virtual camera’, with various companies advertising under names such as ‘Timetrack’, ‘Multicam’ & ‘Big Freeze’. (https://vimeo.com/6165108)

Volker Schreiner - Counter
6:30 min | 2004 | digifile (BetaSP) | bw+col | sound (nodialog) | DE
"Exciting found footage filmed made up of 266 (classic) film fragments. Counting down from 266. Schreiner sought and found fragments from film classics and obscure reels of film to complete his task. With a great feeling for building up tension and tight editing, he holds on to the viewer's gaze." (catalogue IFFR Rotterdam, 2006)

Christoph Giradet - 60 Seconds (Analog)
1 min | 2002 | DV (Installationsloop für Monitor) | col | sound (OVen) | DE
Sixty images of watches and clocks; sixty cinematic situations. Linear time, deconstructed space. (lightcone.org)

Christian Marclay - The Clock
7:15 min (Ausschnitt aus 24h) | 2010 | internet (found footage) | col | sound (OVen) | US
At the 2011 Venice Biennale, representing the United States of America, Marclay was recognized as the best artist in the official exhibition, winning the Golden Lion for The Clock, a 24-hour compilation of time-related scenes from movies that debuted at London's White Cube gallery in 2010. Newsweek responded by naming Marclay one of the ten most important artists of today.[15] Accepting the Golden Lion, Marclay invoked Andy Warhol, thanking the jury "for giving The Clock its fifteen minutes". (https://en.wikipedia.org/wiki/Christian_Marclay)

Nikolaus Eckhard - RaumZeitHund
6 min | 2010 | Bluray (35mm) | col | silent (nodialog) | AT
Nikolaus Eckhards ironische Studie RaumZeitHund ist im Spannungsfeld von Chronophotographie und Kinematographie angesiedelt.
Der Legende nach erfand Eadweard Muybridge die Chronophotographie um 1870 aufgrund einer Wette. Es galt zu beweisen, dass ein Pferd im Galopp für einen sehr kurzen Moment alle vier Beine in der Luft behält. Nikolaus Eckhard bezieht sich in RaumZeitHund explizit auf Muybridges berühmte Fotoserien, die "Animal Locomotions". Ein eigens für diesen Zweck trainierter Hund wurde auf einem Laufband in extremer Zeitlupe (150 Einzelbilder pro Sekunde) aufgenommen. Anders als sein Vorbild verwendete Eckhard aber keinen schlanken, sportlichen Windhund sondern eine wenig repräsentative, langohrige, braune Dachs-Bracke. Dieser an schwarzen Lederriemen fixierte Jagdhund wurde zusätzlich wie ein "Crash-Test-Dummy" mit schwarzweißen, kreisrunden Markierungen versehen. Der Eindruck von "Wissenschaftlichkeit" wird zusätzlich dadurch verstärkt, dass der Farbfilm konsequenterweise völlig stumm vorgeführt wird. (Norbert Pfaffenbichler)

cylixe - Blank
12:05 min | 2011 | digifile (HD 16:9) | col | sound (OVdt UTen) | DE
Ein langer unbewegter Blick auf eine Fremdheit in doppelter Hinsicht. Geographisch weit entfernt, paradigmatisch noch viel weiter. Mit Unverständnis aber stoischer Neugier versucht sich die Betrachterin objektiv der Fremde zu nähern, kann jedoch auf Grund der eigenen Sozialisierung nur aus ihr heraus deklarieren und benennen. Umweltpolitische Ereignisse sind ihr keine Hilfe. (cy) [ www.cylixe.net ]


 

[ Abbildung oben: aus dem Film „60 Seconds (Analog)“ von Christoph Giradet ]

 

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